Učenici na kreativnoj radionici “Kuhar umjetnik”
Objavljeno |
U organizaciji Slovačkog centra za kulturu Našice i uz podršku Ureda za iseljene Slovake, pod vodstvom stručne lektorice Monike Necpálove iz Slovačke, učenici osnovnih škola koji uče slovački jezik sudjelovali su u kreativnoj radionici Kuhar umjetnik u terminu 1. i 2. lipnja.
U sklopu projekta realizirano je ukupno osam radionica, što znači da je jednakim sadržajem prošlo osam skupina učenika: jedna skupina iz Osnovne škole Josip Kozarac Josipovac Punitovački područna škola u Jurjevcu, dvije skupine iz Osnovne škole Josip Kozarac Josipovac Punitovački, jedna skupina iz Osnovnoj školi kralja Tomislava područna škola Markovac Našički, tri skupine iz Osnovnoj školi Ivana Brnjika Slovaka u Jelisavcu i jedna skupina u Osnovnoj školi kralja Tomislava u Našicama.
Radionica je održana na temu tradicijskog predmeta zidne kuharice, njegovanju slovačkog jezika i slovačkih tradicija. Projekt edukacijsko-umjetničkog karaktera povezuje kazališni izričaj učenika sa narodnim umjetničkim izričajem predaka i razvija autorski umjetnički izričaj učenika, jača etničku pripadnost učenika te motivaciju za samostalnom kreativnom aktivnosću. Za vrijeme radionice učenicima su bile prezentirane konkretne zidne kuharice iz regije. Tzv. zidne kuharice su služile kao inspiracija učenicima za njihov samostalni autorski izričaj, a rezultat radionice su originalno izrađene dječje zidne kuharice.
O realiziranim radionicama Monika Necpalová, lektorica umjetničkih radionica, rekla je nekoliko riječi: Radionica je sadržavala kazališne i umjetničke elemente. Sa učenicima osam različitih skupina od 4. do 7. razreda u Markovcu, Jelisavcu, Josipovcu Punitovačkom, Jurjevcu i Našicama kroz igu smo učlili kako su živjeli naši predci. U tome su nam pomogle zidne kuharice koje predstavljaju likovni izričaj baka i prabaka. Teme sa zidnih kuharicama smo obradili teatralno u razredu, na zamišljenoj kazališnoj pozornici. Većina aktivnosti za cilj je imala ne samo izgradnju ugodne atmosfere, nego i pripremu tijela i uma za kazališno izražavanje na slovačkom jeziku.
Na radionicama smo spojili prošlost i sadašnjost. U drugom dijelu radionice učenici su stvarali zajedničke zamrznute fotografije iz života današnje djece i mladeži. Učenici sa svojim životima spajaju npr. nogomet, pisanje domaćih zadaća, hranjenje životinja, čuvanje braće i sestara, pomoć oko kućanskih poslova, kuhanje, vožnju biciklom, pecanje, rukomet.
Zatim smo ove teme prenijeli na papir i dali im umjetnički izgled. U malim skupinama učenici su radili na svojim zidnim kuharicama, na kojima su upotrijebili i tradicijske motive. Prizor na sredini zidne kuharice odgovarao je aktivnostima suvremene djece.
Učenici su svojim idejama izradili mnoštvo zidnih kuharica koje predstavljaju, iako samo na papiru i iako je to dječja tvorba, dokumentaciju sadašnjosti. Iako se čini da se život djece svodi na računalo to nije tako. Djeca ne vide samo putem zaslona tableta ili mobitela. Tijekom rasprave otkrili smo niz drugih zanimljivih aktivnosti, koja se spajaju sa radošću koja proizlazi iz prijateljstva, obitelji i zajedničkih aktivnosti sa roditeljima, braćom i sestrama. Aktivnosti su često povezane s prirodom, mnogi od njih se odvijaju na ulici odnosno vani, a ne nužno između četiri zida.
Nema sumnje da su aktivnosti na radionici utjecale na rušenju prepreka u samoizražavanju na slovačkom jeziku, omogućile opustiti se. Svaka od održanih radionice su to pokazale. Međutim, radionice Kuhar umjetnik imale su i društveni značaj – prezentirale su primjer drugačijeg rada sa grupom i omogućile sudionicima predstaviti vlastiti život u sadašnjosti.